Czego unikać w codziennej diecie aby pozbyć się problemu z wzdęciami?

Bartek M. Marzec 3, 2017 0
Czego unikać w codziennej diecie aby pozbyć się problemu z wzdęciami?






Wzdęcia to dolegliwość, która dotyka aż 30% populacji na całym świecie. Spowodowane są najczęściej nieprawidłową dietą albo nadmiernym łykaniem powietrza w trakcie posiłków. W większości przypadków nie są objawem poważniejszych problemów zdrowotnych. Zazwyczaj wystarczy zmiana diety, aby zauważyć znacząca poprawę.

Aby skuteczniej poradzić sobie z wzdętym brzuchem, wraz z eliminacją pewnych produktów z diety, warto sięgnąć po leki na wzdęcia ułatwiające usuwanie pęcherzyków gazu np. Espumisan. Takie połączenie pozwoli na efektywne wyeliminowanie kłopotliwych i częstych wzdęć. Poniżej przedstawiamy listę produktów spożywczych, których warto unikać.

Warzywa kapustne

Brokuły, kapusta, jarmuż czy kalafior – to warzywa znane jako jedne ze sprzyjających wzdęciom. Wszystko przez cukier wchodzący w ich skład – rafinozę. Nasz układ pokarmowy nie trawi go, przez co przedostaje się do dalszych jego części w formie niestrawionej. Bakterie bytujące w naszych jelitach wykorzystują go jako źródło energii prowadząc do jego fermentacji i produkcji gazów. Nie należy jednak całkowicie rezygnować z tych warzyw, ale kontrolować ich spożycie. Dodatkowo wcześniejsza obróbka termiczna ułatwi trawienie.

Rośliny strączkowe

Informacja, że rośliny te sprzyjają produkcji gazów zapewne nikogo nie zdziwi. Są one wyjątkowo dobrym źródłem białka, ale niestety również zawierają cukry oraz włókna, których nasz organizm nie jest w stanie strawić. Niestrawione resztki dostają się do dalszych odcinków jelita, gdzie rozkładane są przez wspomniane wcześniej bakterie jelitowe, czemu towarzyszy produkcja gazów.

Nabiał

Często nie zdajemy sobie sprawy z faktu, że nie tolerujemy nabiału. Jeżeli jednak wzdęcia i gazy pojawiają się po spożyciu produktów pochodzenia mlecznego przyczyną może być nietolerancja laktozy. W tym przypadku problemem jest brak enzymu rozkładającego laktozę (cukier pochodzenia mlecznego) – laktazy. Niestrawiony cukier, podobnie jak w poprzednich przypadkach, staje się pokarmem dla bakterii. Dla osób, które obserwują u siebie ten typ nietolerancji pozostaje albo rezygnacja z produktów mlecznych albo przyjmowanie laktazy w postaci tabletek, przed posiłkiem.

Produkty zawierające sód

Głównym źródłem sodu w naszej diecie jest sól kuchenna, a także wysoko przetworzone produkty spożywcze (np. w puszce). Sód odpowiada za zatrzymywanie wody w organizmie, co prowadzi do wysuszania mas pokarmowych i sprzyja wzdęciom oraz zaparciom. Sól jest składnikiem dodawanym do prawie wszystkich produktów przetworzonych, przez co unikanie jej spożycia jest trudne i wymaga od nas dokładnego czytania etykiet.

Gazowane napoje

Napoje gazowane są jednym z źródeł gazu w diecie i bezpośrednio przyczyniają się do wzdęć. Słodzone napoje gazowane mają dodatkowo w swoim składzie duże ilości cukry, który staje się źródłem pożywienia dla bakterii jelitowych produkujących gazy.

Jedzenie bogate w tłuszcz

Tłuszcze są trudniej trawione niż białko czy węglowodany. Dlatego też tłuste pokarmy dłużej zalegają w naszym układzie trawiennym, sprzyjając produkcji gazów i uczuciu pełności. W tłuszcz bogate jest zwłaszcza jedzenie typu fast food. Ograniczenie tłuszczy w diecie zmniejsza problemy z wzdęciami. Nie należy jednak przesadzać, ich zbyt mała ilość również wpływa negatywnie na funkcjonowanie układu pokarmowego.

Leave A Response »

Inline
Inline