Rola snu w budowaniu masy mięśniowej

Marcin Listopad 4, 2016 0
Rola snu w budowaniu masy mięśniowej





By zbudować odpowiednią masę mięśniową jesteśmy w stanie zrobić wiele. I mowa tu nie tylko o kulturystach, ale o ludziach, którzy poprzez zdrową sylwetkę chcą po prostu dobrze wyglądać. W związku z tym stosujemy dietę, poddajemy się wyczerpującym treningom, skorzystamy z suplementów. Cały plan idealnej rzeźby może jednak spalić na panewce jeśli nie zadbamy o odpowiednią ilość snu. Powód?

Bo sen, to regeneracja

A regeneracja jak dobrze wiemy, to obok odpowiednio dobranych ćwiczeń druga, najistotniejsza sprawa. Brak regeneracji przede wszystkim kontuzjom, a te hamują rozwój masy mięśniowej. Do tego zmęczenie osłabia tkanki mięśniowe także pod względem fizycznym. W czasie snu organizm się regeneruje, gdzie w tym czasie mięśnie stają się nie tylko grubsze, ale i mocniejsze.

Błędne koło

Czyli jeśli jesteśmy zmęczeni, stajemy się mniej wydajni na treningu, a co za tym idzie nie osiągniemy zadowalających nas efektów. Ponadto nieregularny sen źle wpływa na przemianę materii przez co i każda dieta staje się mniej skuteczna.

Ile i jak spać?

Przeciętny, dorosły człowiek powinien spać od 6 do 8 godzin na dobę. Co ciekawe nie powinien spać zarówno poniżej, jak i powyżej określonej normy. Ogromnie ważną rolę odgrywa też pozycja w jakiej śpimy. Najbardziej niekorzystne jest zasypianie na brzuchu, bowiem nie tylko może powodować bóle mięśni, stawów, czy kręgosłupa, ale i powodować różnego rodzaju niedotlenienia (tak zwane bezdechy).

Najbardziej korzystna jest pozycja na wznak, która umożliwia odprężenie i regeneracje wszystkich mięśni, ale i umysłu. Jeśli chodzi o zasypianie na boku, to wśród specjalistów sprawa jest sporna. Jedni bowiem uważają, że ze względu na same mięśnie lepsze jest zasypianie na lewym boku, inni natomiast twierdzą, że to właśnie spanie na lewym boku utrudnia pracę takich narządów wewnętrznych jak płuca i w związku z tym lepiej zasypiać na prawym boku.

Jak zadbać o zdrowy sen?

Czyli powiemy krótko o nawykach jakie powinny być wprowadzone zanim położysz się do łóżka. Kolacja – ta powinna być zjedzona nie później, niż dwie godziny przed pójściem do łóżka. Jeśli pijesz herbatę to czarną, warto zamienić na zieloną, lub na kubek gorącego mleka. Jeśli dzień minął Ci stresująco warto przed spaniem zaparzyć sobie melisę. Sam ostatni posiłek powinien być lekkostrawny.

Przed położeniem się do łóżka unikaj telewizji i komputera. Zamiast tego lepiej poczytać książkę, lub posłuchać delikatnej, relaksującej muzyki. Dobrym sposobem na spokojny sen może być krótki, wieczorny spacer.

Sen podstawą regeneracji

Dlatego jego niedobór może doprowadzić nie tylko do bóli głowy i kłopotów z widzeniem, ale i zaniżoną koncentracją, pogorszeniem pamięci, czy roztargnienie. Zaniżona zostaje również odporność przez co organizm staje się bardziej podatny na wszelkiego rodzaju choroby, czy infekcje. Brak snu ma także zły wpływ na układ hormonalny, który jak wiemy odpowiada także za przyrost masy mięśniowej, oraz redukcje tkanki tłuszczowej.

Leave A Response »

Inline
Inline