Śpij więcej, aby mięśnie rosły szybciej

Marcin Grudzień 15, 2016 2
Śpij więcej, aby mięśnie rosły szybciej





Zdrowy sen, to podstawa, aby na drugi dzień prawidłowo funkcjonować, to wiemy na pewno. Dziś jednak z reguły jesteśmy ciągle zabiegani – nienormowany czas pracy, rodzina, dzieci, ciągły stres, to tylko niektóre z czynników, które powodują, że zwyczajnie śpimy mniej.

O zdrowy sen należy jednak dbać, gdyż jego niedobór może prowadzić chociażby do takich objawów jak: bóle głowy (w tym migreny), brak koncentracji, drażliwość, czy omdlenia. W wielu przypadkach brak snu może prowadzić do depresji. Zatem nawet nadmiar obowiązków w ciągu dnia nie powinien być pretekstem do tego, aby z niego rezygnować.

W jeszcze innej sytuacji są sportowcy, a konkretnie ta grupa trenujących, której szczególnie zależy na przyroście masy mięśniowej, gdzie tu warto wspomnieć o silnym związku między snem, a wzrostem masy mięśniowej.

Jaki wpływ snu na wzrost masy mięśniowej?

Warto przypomnieć, że zmęczony organizm staje mnie mniej wydajny, a zatem hamuje się też jego rozwój. Jeśli chodzi o sam przyrost masy mięśniowej, to trzeba tu wyróżnić poziom testosteronu, który spada w momencie, gdy organizm jest zbyt zmęczony. Ponadto w przypadku braku snu gorzej redukuje się tkanka tłuszczowa. Krótko mówiąc na niewyspaniu cierpi cała gospodarka hormonalna nie mówiąc już o tym, że zmęczeni stajemy się na treningu zwyczajnie mniej wydajni.

Ważna regeneracja po treningu

Na którą składa się również wiele czynników. Najważniejsze jest jednak uzupełnienie niezbędnych wartości, zatem należy zjeść porządny posiłek minimum kwadrans po ćwiczeniach. Sam w sobie powinien składać się z jak największej ilości białka, unikać natomiast należy tłuszczy i cukrów prostych. Jak wiadomo trening, to także zawsze utrata wody, w związku z tym utracone elektrolity w postaci wody należy uzupełniać jeszcze w trakcie treningu.

Oprócz tego dobrym rozwiązaniem po ćwiczeniach jest kąpiel. Zadbaj jednak o to, aby woda nie była zbyt gorąca, dlatego też unikać należy między innymi sauny. Warto po treningu zaserwować sobie również porządny masaż.

Ile godzin spać?

Oto jest pytanie. Jak wiadomo statystyczny dorosły teoretycznie powinien przespać minimum 8 godzin. Coraz więcej jednak mówi się o tym, że śpiąc nawet 3 godziny w nocy jesteśmy w stanie być wydajni, wystarczy, że pozostałe braki uzupełnimy snem polifazowym, który polega na odbywaniu krótkich drzemek o dowolnej częstotliwości w ciągu dnia. Ważne jednak, aby sen ten nie był przerywany. Zatem każdy trenujący może dobrać idealną opcje dla siebie, grunt, aby nie odczuwać zmęczenia.

Jak można zadbać o dobry sen?

W tym przypadku należy wrócić do… kolacji. Ta nie powinna być później, niż dwie godziny przed snem. Najlepiej, by składała się z węglowodanów, oraz jak największej ilości błonnika, dlatego też w grę wchodzą takie produkty jak płatki zbożowe, pieczywo pełnoziarniste, kasza, oraz warzywa, i owoce. Śpij na poduszce ortopedycznej. Sportowcy jak każdy inny człowiek wieczorem potrzebuje przede wszystkim maksymalnego wyciszenia w czasie snu. W związku z tym warto telewizor o północy zamienić na dobrą książkę przy delikatnym świetle wieczorem.

2 Comments »

  1. Basia Grudzień 16, 2016 at 10:51 am - Reply

    Tego co może nam dać sen nie powinniśmy przeceniać.

  2. Agnieszka Grudzień 20, 2016 at 11:03 pm - Reply

    Regeneracja to bardzo ważny czynnik, nie tylko u sportowca, ale również u przeciętnego człowieka. Aczkolwiek ja kiedyś się dowiedziałam, iż jeśli „zawali” się sen w którejś dobie to jednak nie ma możliwości na „odespanie” tego. Drzemka to taka chwilowe naładowanie bateryjek, ale tylko na chwilę. Po paru godzinach znowu czujemy się zmęczeni, ospali oraz bardziej nas wszystko drażni 😉

Leave A Response »

Inline
Inline