Gdzie znajdziemy sód?

Marcin Czerwiec 3, 2017 0
Gdzie znajdziemy sód?





Sód jest minerałem niezwykle ważnym w codziennej diecie, albowiem poprawia pracę serca, sprawia, że cały organizm funkcjonuje lepiej. Warto więc wiedzieć w jakich produktach żywnościowych znajdziemy sód.

Zapotrzebowanie organizmu na sód

Statystycznie spożywamy więcej sodu aniżeli powinniśmy, a wszystko dlatego, że sól często czai się często w wielu przetworzonych produktach i nawet nie zdajemy sobie sprawę, że ją spożywamy i w jakich ilościach. Warto wiedzieć, w jakich ilościach można jeść sód, aby nie wystąpił jego nadmiar bądź też niedobór. Z tego też względu zapotrzebowanie dzieci w wieku 1-3 lat wynosi 750 mg/osobę/dzień, zaś dzieci w wieku 4-6 lat- 1000 mg/osobę/dzień. Z kolei kobiety (w zależności od wieku) – 1200-1500 mg/osobę/dzień, a mężczyźni (w zależności od wieku) – 1200-1500 mg/osobę/dzień.

Owe wartości obejmują całą sól w diecie, czyli tą jaką dodajemy do posiłków i tą która jest w przetworzonych produktach spożywczych. Sól występie więc w pieczywie, wędlinach, serach.

W jakich produktach jest duża ilość sodu?

Sól zawarta jest w niemal wszystkich produktach.

W przetworach spożywczych bardzo często obecna jest sól. Jeśli na uwadze mamy sery twarogowe mają niewielką ilość sodu, ponieważ ogranicza się ona do około 40 mg/100 g. Z kolei sery dojrzewające i topione mają aż 600 mg/100 g. Zawartość soli w pieczywie wynosi około 120 mg/100 gramów, zaś w produktach śniadaniowych jest to od 4 mg/100 g do 20 mg/100 g.

W produktach mięsnych większość wędlin cechuje się zawartością około 800–1200 mg/100 g. tym samym tego typu produkty są bardzo ważne w naszej diecie. Jeśli na uwadze mamy dwa plastry szynki dostarczą nam one około 400 mg sodu.

Sól w produktach przetworzonych

Warto zwracać uwagę na sól jaka znajduje się w produktach wysoko przetworzonych. Nie jest ona w stu procentach zdrowa dla organizmu, dlatego nie należy uważać jej za podstawę diety bogatej w sód. Uważać trzeba przede wszystkim na produkty mrożone, zawierające znaczną ilość konserwantów.

Jak ograniczyć spożywanie soli?

Aby ograniczyć ilość spożywanej soli w ciągu dnia warto wędliny zastępować mięsem pieczonym. Wówczas możemy kontrolować ilość spożywanej soli, a także modyfikować ją z pomocą ziół i innych przypraw. Aby zminimalizować spożycie soli w codziennej diecie należy także ograniczyć przekąski, typu chipsy, paluszki, czy też fast foody. Tego typu produkty powinny sporadycznie pojawiać się w diecie, jeżeli nawet warto zaryzykować stwierdzenie, że całkowicie należy je wyeliminować. Dodatkowo w naszym menu nie powinny pojawiać się sosy i zupy w proszku, a także gotowe dania do spożycia. Zawierają one ogromne ilości soli, przez co łatwo doprowadzić do nadmiaru sodu w organizmie. To samo można powiedzieć, o wszelkiego typu substancjach konserwujących, sztucznych barwnikach i aromatach. Nie tylko cechują się znaczną ilością soli, ale także niekorzystnie działają na nasz organizm.

Leave A Response »

Inline
Inline