Nieprawidłowa dieta przyczyną zaparć (hm…)

Marcin Marzec 24, 2016 12
Nieprawidłowa dieta przyczyną zaparć (hm…)





Zaparcia, czyli problem ze swobodnym wypróżnianiem, to dolegliwość, która dotyka wielu z nas. Gdy zdarzają się one sporadycznie, nie mamy powodów do obaw, gdy jednak nawracają dość często, powinniśmy się dowiedzieć, jaka jest ich przyczyna. Wiele osób wykonuje podstawowy błąd, jakim jest zwalczanie jedynie objawów zaparć, a nie przyczyn, przez co raz po raz się z nimi zmagają. Jakie więc są przyczyny zaparć? Jak sobie z nimi radzić?

Najczęstsze przyczyny problemów z wypróżnianiem

Zaparcia to sytuacja, w której liczba wypróżnień jest mniejsza niż zwykle. Zaparciom towarzyszyć może ból brzucha, zwłaszcza podbrzusza, wzdęcia oraz uczucie niepełnego wypróżnienia. Wyróżnia się zaparcia ostre oraz przewlekłe. Na zaparcia cierpią niemowlęta, dzieci i dorośli. Statystycznie problem ten dotyczy dwa razy częściej kobiet niż mężczyzn. Około 40% kobiet ciężarnych cierpi na częste zaparcia. Jakie są główne przyczyny zaparć? Serwis stopzaparciom.pl podaje główne z nich:

  • nieprawidłowa dieta uboga w błonnik;
  • przyjmowanie niewystarczającej ilości płynów;
  • siedzący tryb życia;
  • brak prywatności przy korzystaniu z toalety;
  • nagła zmiana stylu życia lub nawyków żywieniowych;
  • działanie uboczne niektórych leków;
  • przewlekły stres i niepokój;
  • ignorowanie parcia na stolec.

Co więc zrobić, by zaparcia minęły? Przede wszystkim warto zadbać o zdrowy styl życia, co wiąże się również ze zmianą nieprawidłowej diety.

Sposób żywienia, a walka z zaparciami

„Standardowym zaleceniem w zapobieganiu zaparciom jest, między innymi, wypijanie minimum 1,2 litra płynów dziennie (6-8 szklanek).” – czytamy na stronie stopzaparciom.pl. Dzięki temu nasz stolec nie będzie suchy, co wpłynie na jakość i częstość wypróżnień. Oprócz tego ogromną rolę w leczeniu i zapobieganiu zaparć odgrywa nasza dieta. Nieprawidłowa dieta składa się przede wszystkim z nieregularnych, zbyt obfitych, tłustych posiłków, jedzonych w pośpiechu. Częstym błędem w jadłospisie jest brak produktów bogatych w błonnik, a także brak wystarczającej ilości spożywanych płynów. Co więc powinna zawierać zdrowa dieta? Przede wszystkim owoce i warzywa, ryż brązowy, makaron brązowy, pieczywo razowe, a także ziarna, orzechy i otręby. Przykładowo porcja 30 g płatków z otrąb zawiera 4,5 g błonnika, 90 g makaronu brązowego – 9 g błonnika, a kromka pieczywa razowego 1,9 g. Dziennie w diecie powinno znaleźć się około 18-30 g błonnika. Warto więc sprawdzać etykiety kupowanych produktów, gdzie można znaleźć informację o tym, ile błonnika zawiera każdy z nich.

W serwisie stopzaparciom.pl można też znaleźć rady odnośnie regulacji wypróżnień w ciągu dnia:

  • jedz suszone śliwki i morele, pij sok z suszonych śliwek – zawierają sorbitol pobudzający jelita do pracy;
  • dodawaj otręby do zup i sałatek, by zwiększyć objętość resztek pokarmowych;
  • wypróbuj melasę, która działa jak środek przeczyszczający – zacznij od jednej łyżeczki i poczekaj na działanie.

Przyczyny zaparć miną, jeśli zadbamy o to, by nasza dieta była lekka i zdrowa. Więcej ciekawych wskazówek odnośnie leczenia zaparć znajdziecie w cytowanym tu serwisie stopzaparciom.pl.

12 Comments »

  1. kamila Marzec 27, 2016 at 9:29 am -

    na zaparcia przyjmuje czopki eva/qu tradycyjne metody na mnie nie działają

  2. brej Marzec 29, 2016 at 7:53 am -

    też uważam że dieta może zrujnować organizm i zaparcia moga przyjsc ;( u mnie dicopeg działa zwykle ale dzieki za cenne rady domowe na zaparcia 😉

  3. Kasia Maj 18, 2016 at 3:18 pm -

    Eva/qu działaję rewelacyjnie. Są delikatne ale bardzo skuteczne. Załatwiają sprawę do 15 min.

  4. Anka Maj 27, 2016 at 6:56 pm -

    Kamila, a te czopki o których piszesz są dostępne bez recepty? Bo jak tak szybko działają to nie wiadomo. Mnie męczą strasznie zaparcia, zaczęło się jak zmieniłam pracę. Wcześniej byłam aktywna, teraz po 8 godzinach za biurkiem nie mam kompletnie na nic siły niestety. Brzuch jak balon, samopoczucie fatalne.

  5. Misia Maj 29, 2016 at 8:36 am -

    tak, eva/qu są dostępne bez recepty. Ja je czasami kupuję w mojej osiedlowej aptece, ratują mi życie jak wyjeżdżam w delegacje – u mnie zmiana miejsca i klimatu zawsze wiąże się z dokuczliwymi zaparciami. Taki los 🙂

  6. mika Czerwiec 2, 2016 at 8:50 am -

    Nie jestem w stanie się przemóc jeśli chodzi o czopki ale mogę potwierdzić pozytywne działanie dicopegu, można go stosować zawsze i wszędzie, zawsze ze sobą zabrać i jest skuteczny przede wszystkim.

  7. kamila Lipiec 30, 2016 at 2:51 pm -

    dotychczas dla mnie najlepsze są czopki eva/qu. Zaczynają działać w ciągu kwadransa, nie przeczyszczają tylko tak delikatnie musują, usuwając zalegające resztki.

  8. Urszula Lipiec 31, 2016 at 12:53 pm -

    Kamila, przepraszam ale chciałabym zapytać ile razy w tygodniu max można ich używać? Mam zaparcia często, piję na to ziołowe herbatki, ale jednak chciałabym z nimi skończyć, bo efekty zawsze przychodzą bardzo różnie, czesto w najmniej odpowiednim momencie… Ale tak 3-4 razy w tyg muszę takie zioła wypić. Czy czopków można używać tak często?

Leave A Response »

You must be logged in to post a comment.

Inline
Inline