5 sposobów na poprawę jakości snu

Michał Marzec 6, 2017 1
5 sposobów na poprawę jakości snu





Sen to podstawowe narzędzie służące do szeroko pojętej regeneracji naszego organizmu. Sen wpływa na gospodarkę hormonalną, regenerację układu nerwowego czy konsolidację (utrwalenie) pamięci. Jego brak jest szczególnie odczuwalny – trudności z koncentracją, problemy z zapamiętywaniem, zmęczenie oraz znużenie. To tylko niektóre z pokaźnej listy objawów towarzyszących braku snu. Odpowiednia ilość snu to kwestia indywidualna – przyjmuje się jednak, że optymalna ilość to od sześciu do dziewięciu godzin snu na dobę. Należy dodać, że nie tylko ilość jest tu ważna – kluczowa jest również jakość snu. Poniżej przedstawię Wam kilka trików na polepszenie jakości snu.

1. Telewizja przed snem? Absolutnie nie!

Lubisz oglądać telewizję przed snem? To spory błąd. Jak się okazuje, sen jest regulowany poprzez natężenie światła. Na 2-3h przed snem wskazane jest, aby nie wystawiać się na ekspozycję sztucznego, jasnego światła monitorów czy telewizorów. Jeśli nie potrafisz zrezygnować z wieczornego oglądania – ustaw tryb „eco” lub zmniejsz kontrast monitora/telewizora, tak by w jak najmniejszym stopniu emitował jasne światło.

2. Zrelaksuj się.

Regulacja snu opiera się w dużym stopniu na emocjach – brak zagrożenia oraz głodu regulowane są tutaj przez oreksynę – hormon regulujący stan snu oraz czuwania. Jeśli Twój dzień był pełen stresu, zafunduj sobie ciepłą kąpiel lub zwyczajnie porozciągaj się przy ulubionej muzyce. Metody odprężenia są w zasadzie dowolne – grunt w tym, by nie przejmować się problemami dnia codziennego, które zwyczajnie utrudniają nam zasypianie.

3. Zadbaj o dietę oraz suplementację.

Zbilansowana dieta to klucz do sukcesu, o czym wielokrotnie wspominałem. W przypadku snu, ogromną rolę gra tutaj podaż magnezu oraz cynku – dwóch minerałów kluczowych dla działania układu nerwowego oraz pracy naszych mięśni. Unikaj typowych leków nasennych – łatwo się od nich uzależnić. Doraźnie możesz zastosować melatoninę – jej suplementacja korzystnie wpływa na jakość naszego snu.

4. Odstaw stymulanty.

Kolejna kawa czy następny napój energetyczny nie dają upragnionego pobudzenia? Nic w tym dziwnego. Nasz organizm ma szeroki zakres adaptacji do ich głównego składnika – kofeiny. Jeśli po wypiciu kawy czy energetyka nie odczuwasz energetycznego kopniaka, zwyczajnie je odstaw. Po jakimś czasie organizm stanie się bardziej czuły na działanie stymulantów.

5. Stwórz odpowiednie warunki do snu.

Opaska na oczy oraz stopery do uszu to z pozoru błahe, lecz bardzo skuteczne narzędzia dla poprawy snu. Szczególnie przydatne w dużych miastach lub w niekorzystnych warunkach. Na kilka minut przed snem, przewietrz sypialnię, tak by jakość powietrza była odpowiednia.

 

One Comment »

  1. Paula Marzec 7, 2017 at 10:48 am - Reply

    Dorzuciłabym do tej listy jeszcze jedną rzecz – wywietrzenie sypialni. Nie ma nic lepszego niż położenie się w pokoju, w którym jest czyste powietrze 🙂

Leave A Response »

Inline
Inline