Jak poradzić sobie z kacem?

Michał Luty 10, 2017 0
Jak poradzić sobie z kacem?





Wpływ alkoholu na nasz organizm, patrząc przez pryzmat wyników w sporcie był przeze mnie omawiany tutaj: http://fitness-inspiracje.pl/sport-a-spozycie-alkoholu/ dlatego w tym artykule w całości skupię się na czymś, co popularnie nazywamy „kacem” lub „syndromem dnia wcześniejszego”. Ilekroć w tym artykule wspomnę o „kacu”, będę miał na myśli zespół dolegliwości związanych z nadmierną konsumpcją alkoholu. Zapraszam do lektury.

„Kac” – skąd się bierze?

Kacem bardzo często określa się złe samopoczucie, występujące po sporej konsumpcji alkoholu w dniu poprzednim. Kac objawia się przede wszystkim: bólem głowy, bólem brzucha, mdłościami, brakiem apetytu, wzmożonym pragnieniem czy znużeniem. Nasze samopoczucie w dużej mierze zależy od rodzaju oraz ilości wypitego alkoholu. Kac wynika bezpośrednio oraz pośrednio z procesu metabolizmu alkoholu etylowego (etanolu) w naszym organizmie. Proces ten prowadzi m.in. do:

  • odwodnienia -> zmniejszenie wydzielania wazopresyny (hormonu antydiuretycznego), co prowadzi do zwiększonego wydalania płynów, a w efekcie do utraty takich minerałów jak: sód, potas, magnez czy glukoza.
  • zatrucia metabolitem alkoholu etylowego -> aldehydem octowym -> kwasem octowym.
  • zatrucie kongenerami (toksycznymi produktami procesu fermentacji alkoholowej).
  • zwiększenie poziomu kwasu żołądkowego (szczególnie w przypadku konsumpcji alkoholu „na pusty żołądek”).

Jedną z teorii jest również jakość alkoholu – głównie występowania w nim szkodliwego metanolu.

Jak zminimalizować „kaca”?

Patrząc na powyższe, wypadałoby jednoznacznie stwierdzić – nie spożywać alkoholu lub ograniczyć jego konsumpcję do minimum. Pomijając te stwierdzenie, przytoczę kilka rad, jak zminimalizować przykre dolegliwości. Pamiętajmy zatem o:

  • odpowiednim nawodnieniu – najlepiej „izotonika” lub wody z solą morską,
  • uzupełnieniu poziomu glukozy – spożycie cukrów prostych, np. baton, miód czy zwyczajnie cukier,
  • spożyciu pełnowartościowego posiłku,
  • uzupełnieniu braków witamin oraz minerałow,
  • zjedzeniu tłustego oraz wysokokalorycznego posiłku w trakcie spożywania alkoholu,
  • konsumpcji alkoholu dobrej jakości.

Leave A Response »

Inline
Inline